Оценка състоянието на грамофонните плочи „Rating of the vinyl records“
В много от форумите и сайтовете съм попадал на обяви за продажба на употребявани грамофонни плочи.
Винаги ми е правило впечатление, че всеки продавач си описва както намери за добре състоянието на плочите които обявява за продажба.
Този начин не е издържан, защото за различните хора критерийте са различни.
Затова отдавна има създадени общи критерии и правила по които всеки може да се оценява състоянието на дадена грамофонна плача.
Исторически се е получило така, че в момента съществуват две по-известни системи сред колекционерите за градиране на качеството – американска Goldmine и английска Record Collector.
Имената на системите са взаимствани от имената на издателствата изготвящи колекцийте във Великобритания и САЩ.
Системите се различават помежду си, защото третират по различен начин едни и същи термини.
Това е основният проблем за липсата на единен стандарт.
По долу давам таблица и класация изготвена от Дмитрий Шумаков който е изследвал проблема в дълбочина:
1.Record Collector vs Goldmine.
Състояние: | Goldmine Grading Guide (US) | Record Collector Magazine’s Grading Guide (UK) |
---|---|---|
MINT (M) | Абсолютно идеално състояние във всяко отношение – не просвирвана плоча възможно и нерезпечатена. Тази градация трябва да се използва с мярка, или въобще да не се използва. | Плочата е в абсолютно ново състояние, без драскотини по повърхността `и и без проблеми с качеството на звука. Обложката, вложенията и пликът в който се поставя плочата трябва да са в идеално състояние. Плочите заявени като „запечатени“, или „непросвирвани“ се оценяват задължително като MINT. |
NEAR MINT (NM, M-) | Състояние, близко до идеалното! Мнозина не използват градация по-висока от (NM), подразбиращо се като, че нито една плоча не може да бъде истински идеална. NEAR MINT плоча, не трябва да има очевидни следи от износване. Обложката не трябва да има следи от огъване и прегъвания, разнищени крайща и каквито и да са забележими механични дефекти. Не трябва да има никакви пробити отвори. Това се отнася и за цялото съдържание вътре в обложката като плакати постери и т.н. | _ |
EXCELLENT (EX) | _ | Плочата има леки следи от използване и загубите в качеството на звука са минимални. Обложката и вложенията могат да имат малки следи от износване, или прегъване. |
VERY GOOD PLUS (VG+) | Върху плочата има някои следи от използване, но предишният собственик е бил внимателен при използването `и. Повърхността на плочата може да има леки следи от износване, леки повърхностни драскотини (scuffs) и малко по- дълбоки драскотини водещи до леки припуквания (scratches), които не влияят осезаемо при възпроизвеждането на плочата. Допустимо е леко изкривяване на плочата. | _ |
VERY GOOD (VG) | Дефектите присъстващи при (VG+) плочите, са изразени по-силно при (VG) плочите. Забелязва се повърхностен шум, особено в тихите пасажи и между отделните трекове, но това не пречи при прослушването на музиката. Износването на браздата започва да става забележимо. Драскотините по плочата се чуват при прослушването и са достатъчно дълбоки, че се усещат с върха на ноктите. Етикетите на плочата може да са с изтрити надписи, като същото се отнася и за обложката. Всички тези проблеми могат да не присъствуват едновременно, а само 2-3 от тях. | По повърхността на плочата е видно, че тя е просвирвана много пъти, но няма силно влошаване на качеството независимо, че по повърхността на плочата са видни драскотини тип (scuffs) и отделни надрасквания тип (scratches). Приемливи са обичайните протривания и изтъркване на обложката и вложенията, без да има сериозни повреждания. |
GOOD (G) | GOOD не значи „лошо“! Плочата в състояние GOOD може да се постави на грамофона и да се просвири без проблем. Но тя има по-силен повърхностен шум и драскотини, личи и видимо износване на плочата. Обложката има прокъсани крайща, особено на долната `и страна. Залепено тиксо и допълнително направени надписи, силно протриване загрозяващо обложката. | Плочата е просвирвана толкова много пъти, че качеството на звука значимо се е влошило. Възможни са някои изкривявания и драскотини. Обложката и вложенията имат смачквания и повредени крайща, или обезцветяване протриване и др. |
FAIR (F) | (=POOR) Плочата е крива, има повредени бразди и не може да се възпроизведе нормално, без да прескача, или да заяжда. Обложката е повредена от намокряне, всичките и крайща са прокъсани и има обширни зони на протриване и износване. Обложката почти не задържа плочата и тя може да изпадне. Вътрешният плик е напълно прокъсан по крайщата си и смачкан. | Плочата все още може да бъде просвирена, но въобще не е била пазена от предишния собственик. Има забележителен шум и на определени места може да „прескочи“. Обложката и вложенията са измачкани, замърсени и протрити. |
POOR (P) | (=FAIR) Плочата е крива, има повредени бразди и не може да се възпроизведе нормално, без да прескача, или да заяжда. Обложката е повредена от намокряне, всичките и крайща са прокъсани и има обширни зони на протриване и износване. Обложката почти не задържа плочата и тя може да изпадне. Вътрешният плик е напълно прокъсан по крайщата си и смачкан. | Плочата не може да бъде просвирена нормално, поради наличието на драскотини, силен шум и т.н. Обложката и вложенията са много повредени, скъсани, или загубени. |
BAD (B) | _ | Плочата е негодна за възпроизвеждане, даже може да е пукната, или счупена. Такава плоча служи само за колекциониране. |
Обърнете внимание, че градацията на Record Collector съдържа повече степени в долната част на таблицата.
VERY GOOD се намира по-близко до отлично състояние и по-далече от крайно лошото, като в същото време при Goldmine нещата са обратни.
Това потвърждава и практиката – от английски колекционер може да се купи добър екземпляр като (VG), докато от американски (VG) почти често е в посредствено състояние, често даже не съответствуващо на нормите за (VG) Goldmine.
Често пъти това е игра на тото, докато не разберете каква е истинската стойност в градацията на даден колекционер.
Затова купувайте от тези колекционери и магазини, от които вече сте купували и в които имате доверие.
Разбира се само с две системи за градация на грамофонните плочи темата не се изчерпва.
2.Латиноамериканска система:
При тази система почти всичко което свири се рекламира като (EX).
Това което прктически не може да се просвири, се рекламира като (VG+).
Обложката на която зад смачкванията и изтриванията все още може да се види картинката се оценяват като (EX), а всички които се разпадат на части като (VG+).
Искрените убеждения на латиноамериканските колекционери е, че и след 100 възпроизвеждания на плочата, тя все още свири като нова.
По латиноамериканските критерии почти не съществува плоча с оценка под (VG+), което я прави смехотворна и нереална.
3.Руска система:
Руската система в много от случайте прилича много на българската.
Често пъти описанието на грамофонните плочи се изчерпва с формулировки от типа „добро състояние“, „нормално състояние“, без каквито и да са пояснения.
Вероятно продавачите влагат в тези словосъчетания определено техно виждане, което остава чуждо и непознато за купувача на когото не му остава нищо друго освен да гадае какво е истинското състояние на плочата.
4.Заключение:
Така стигнахме до главния извод: – единственият начин за да съществуват някакви коректни отношения между продавачите и купувачите е че трябва да има общопризнат критерий за оценка и това са или Record Collector, или Goldmine.
Ако се използва система за градация различна от тези двете – сами си правете изводите дали да купувате или не!